Conecteaza-te cu noi

StiriEst

Veste proasta pentru angajatii de la Protectia copilului! Ministerul Muncii nu le da bani

Publicat

on

Direcţia de Asistenţă Socială din Vaslui, cel mai mare angajator din judeţ, nu mai are bani pentru salarii. Peste 2.500 de oameni îşi aşteaptă lefurile de o săptămână. Bugetul alocat la începutul anului a fost insuficient, mai ales că la mijlocul verii salariile angajaţilor statului au fost majorate.

2.512 oameni lucrează la Direcţia de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului din Vaslui. Mai mult de jumătate sunt asistenţi maternali.

Marta Acatrinei creşte de 6 ani un copil, din salariul 1.700 de lei.

„Fără bani nu poţi să faci nimic. Şi trebuie mâncare zilnic, nu ştiu cum o să ne descurcăm fără bani”, spune ea.

Lunar, pentru plata salariilor, instituţia aloca 7,6 milioane de lei. Nu mai sunt bani, însă, pentru salariile din acest an. Nici măcar pe septembrie nu au putut face plăţile. Ar fi nevoie de 36 de milioane de lei pentru ca Direcţia să acopere cheltuielile cu furnizorii, iar oamenii să îşi primească banii.

„Ne-am cam speriat pentru că băncile au început să sune: aţi întârziat cu ratele”, spune o asistentă socială.

„Este o situație foarte tensionată. Şi sincer sa fiu nu știu cum voi ține oamenii în frâu. Pe bună dreptate, că nu au nici o sursă de venit”, spune Gigă Crețu, lider de sindicat.

Pentru acest an au fost alocate 136 de milioane de lei pentru tot judeţul, cu tot cu rectificarea din luna trecută. Asta, deşi salariile au crescut cu 20 la sută.

„Bugetul alocat instituției noastre pentru exercițiul bugetar 2017 a fost subdimensionat încă de la începutul anului. Practic, chiar și cu rectificarea realizată în luna septembrie bugetul a fost mai mic decât cel alocat în anul precedent”, spune Irina Cîmpeanu, purtătorul de cuvânt al DGASPC Vaslui.

„Nu sunt alte soluţii. Noi avem o contribuţie de 10 la sută pentru bugetul Direcţiei, dar nu putem să acoperim salariile pentru că am rămâne noi fără resurse”, spune Dumitru Buzatu, președintele CJ Vaslui.

De angajaţii de la Asistenţă Socială depind 20.000 de oameni.

Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale transmite următoarele precizări:

„Conform prevederilor legale în vigoare, Ministerul Muncii și Justiției Sociale nu are ca atribuție direcționarea sumelor către direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului.

În ceea ce privește finanțarea sistemului de protecție a copilului, Ministerul Muncii și Justiției Sociale prin Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție și Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Dizabilități formulează propuneri pe baza standardelor de cost și a numărului de beneficiari de servicii, pe care le transmite Ministerului Finanțelor Publice.

Pe baza propunerilor menționate, Ministerul Finanțelor Publice stabilește, în limita sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat aprobate cu această destinaţie prin legile bugetare anuale, sumele destinate finanțării sistemului de asistență socială și protecție a copilului de la bugetul de stat.

Conform prevederilor legale în vigoare, sumele repartizate de la bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea sistemului de protecție a copilului pot reprezenta cel mult 90% din propunerile formulate.

În acest context este important de menționat faptul că încă de la înființarea sistemului de protecție a copilului, din anul 1997, finanțarea sistemului de protecție a copilului este asigurată din mai multe surse:

a) bugetul de stat;

b) bugetul judeţului, în completarea cuantumului prevăzut la lit. a), pentru acoperirea cheltuielilor de organizare și funcționare a serviciilor, din venituri proprii sau din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale;

c) donaţii, sponsorizări şi alte forme private de contribuţii băneşti, permise de lege.

De asemenea, trebuie avut în vedere faptul că standardele minime de cost nu includ cheltuieli indirecte cum ar fi cele aferente funcționării aparatului propriu al DGASPC, a căror susținere financiară trebuie asigurată integral din bugetul județului și nici cheltuieli de investiții. Din analiza datelor și informațiilor existente la nivel național aceste cheltuieli reprezintă aproximativ 30% din bugetul total al DGASPC destinat protecției copilului.

Actualul mecanism de finanțare este aplicabil și funcțional din anul 2010, anul aprobării standardelor de cost prin Hotărâre de Guvern. Cu toate acestea, este primul an în care unele județe invocă dificultăți financiare la sfârșit de an, invocand aplicarea prevederilor noii legi a salarizării unitare putând fi cauza dificultăților actuale.

Reiterăm faptul că Legea 153/2017 a lăsat la latitudinea autorităților locale și județene, tocmai la cererea acestora și în vederea asigurarii descentralizării, dar și a responsabilizării fiscale, posibilitatea de a stabili salariile angajaților, dar numai în funcție de bugetul local, respectiv județean, avut la dispoziție.

În ceea ce privește județul Vaslui, conform anexei nr. 11 a Hotărârii Consiliului Județean Vaslui nr. 159/18 septembrie 2017, contribuția de la bugetul județului Vaslui la finanțarea DGASPC este de 26%, ceea ce nu acoperă nici măcar cheltuielile cu aparatul propriu al DGASPC.

De asemenea, conform anexei nr. 3 a Hotărârii Consiliului Județean Harghita nr. 245/29 septembrie 2017, contribuția de la bugetul județului Harghita la finanțarea DGASPC este de 25%, ceea ce nici în această situație nu sunt acoperite integral nici cheltuielile cu aparatul propriu al DGASPC.

Așa cum se poate observa, de la bugetul județului nu au fost asigurate sumele care să completeze bugetul asigurat de la bugetul de stat, conform prevederilor art. 127 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

În acest context, dezaprobăm abordarea neprincipială adoptată de către unele direcții în raport cu prezentarea în fața opiniei publice a dificultăților financiare cu care s-ar confrunta în prezent, în condițiile în care de la bugetul județului nu au fost asigurate sumele necesare în completare, conform legii.

Reamintim că potrivit legii, finanțarea DGASPC se asigură de la bugetul de stat în proporție de până la 90%, restul fiind reprezentat de contribuția pe care trebuie să o asigure, la rândul său, autoritatea locală, respectiv Consiliul Județean.

În acest context, apreciem că utilizarea imaginii copiilor în scopul inducerii unei stări de emoție în rândul opiniei publice, în condițiile în care finanțarea oferită de la bugetul local pentru DGASPC este cu mult sub cea necesară, este incorectă și lipsită de fundament.

De asemenea, considerăm ca aplicarea recentelor prevederi ale Legii cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice trebuie făcută în contextul îndeplinirii de către Consiliile județene a tuturor obligațiilor ce le revin în ceea ce privește finanțarea tuturor serviciilor publice care funcționează în subordinea lor. În fapt, apreciem că măririle salariale pentru funcționarii publici și personalul contractual din aparatul propriu al consiliilor județene și din serviciile publice din subordinea acestora pot fi avute în vedere abia după alocarea de la bugetul judeţului, în completarea cuantumului alocat de la bugetul de stat pentru acoperirea cheltuielilor de organizare și funcționare a serviciilor, din venituri proprii sau din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale.

Precizăm că autoritățile centrale au în continuare ca prioritate asigurarea condițiilor optime de creștere și îngrijire a copiilor aflați în sistemul de protecție specială, motiv pentru care, indiferent de situația economică sau financiară înregistrată la nivel național, sumele acordate autorităților locale în acest scop nu au fost niciodată afectate de scăderi sau tăieri.

De asemenea, menționăm că, prin Ordonanța de urgență nr. 63/2017 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2017, direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului le-a fost alocată suplimentar suma de 165.818.000 lei. Suma alocată este destinată susținerii sistemului de protecție a copilului și a centrelor publice pentru persoane adulte cu handicap.

Pornind de la prevederile legale în vigoare o eventuală suplimentare ar putea fi avută în vedere numai în condițiile în care județele vor asigura din fonduri proprii completarea cuantumului alocat de la bugetul de stat pentru acoperirea cheltuielilor de organizare și funcționare a serviciilor, sumele necesare funcționării aparatului propriu al DGASPC, precum și cele necesare cheltuielilor de investiții”.

Citeste in continuare
1 Comentariu

1 Comentariu

  1. B

    octombrie 28, 2017 la 7:32 am

    CE TOT SE PLANG ? NISTE NEAVENITI CARE STIU DOAR SA FRECE MENTA TOATA ZIUA…. SI-AU FACUT NISTE SALARII DE DIRECTORI … DACA TE DUCI SA REZOLVI O PROBLEMA ITI DA CU FLIT DE PARCA ESTI O CARPA./… MAMA LOR DE NESIMTITI… O FEMEIE DE SERVICI SA AIBA 3500 LEI, UN PAZNIC 3000 LEI IAR FUNCTIONARII AJUNG LEJER LA 6000 LEI… NESIMTIRE CURATA…
    CE MAMA LOR FAC PESTE 2500 ANGAJATI ACOLO? NICI DE JUMATE NU ARE NEVOIE ACEST ORAS … SI CU SALARII MINIME PE ECONOMIE, SA VADA SI EI CUM ESTE..
    SI-AU FACUT UN PROGRAM DE NEAM PROST .. PANA LA 13:00 CEL TARZIU PENTRU PUBLIC… CUM MAMA LOR CRED EI CA UN SALARIAT POATE SA AJUNGA PANA LA ACEA ORA?

Raspunde

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

StiriEst

Concurență record: 47 de candidați pe un singur post de subofițer

Publicat

on

De catre

Inspectoratul pentru Situații de Urgență Vaslui înregistrează o concurență uluitoare și nemaiîntâlnită până acum pentru un post de subofițer cu angajare din sursă externă, pentru care s-au înscris nu mai puțin de 47 de candidați. Și cele două posturi de ofițer, pentru care se cere pregătire de specialitate, prezintă interes foarte mare pentru cei care doresc un loc de muncă bine plătit la stat, în condițiile în care și-au depus dosarele 46 de oameni.
Cele trei posturi vacante scoase la concurs de către Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) Vaslui, cu angajare strictă din sursă externă, a încins mințile celor care doresc să-și găsească un loc de muncă sigur, la stat și bine plătit. Drept dovadă, este numărul nemaiîntâlnit de mare de candidați înscriși pentru concursul care va avea nu mai puțin de trei probe.
Astfel, cea mai mare concurență este pentru postul de ”subofițer tehnic principal”, în cadrul Serviciului Comunicații și Tehnologia Informației, pe care s-au înscris 47 de candidați. Un interes la fel de mare prezintă și postul de ”ofițer specialist I”, în cadrul Serviciului Logistic, Compartimentul Tehnic, râvnit de 32 de persoane. Pe cel de-al treilea post vacant cu angajare din sursă externă, respectiv ”ofițer specialist II”, Serviciul Comunicații și Tehnologia Informației, concurează 14 candidați, numărul acestora fiind mai mic din cauza cerințelor impuse cu privire la studii.
Sita celor 93 de candidați pe cele trei posturi scoase la concurs de ISU Vaslui începe să se cearnă pe 19 ianuarie, atunci când va avea loc prima probă eliminatorie, respectiv examenul psihologic, care va fi susținut la Galați de către toți candidații din Moldova. Testul de foc va fi în perioada 12 – 28 februarie, interval în care vor avea loc evaluările performanțelor fizice, pe un traseu aplicativ. Departajarea finală pentru cei care vor trece de probele eliminatorii se va face pe 7, 8 sau 9 martie, atunci când va avea loc proba scrisă.
Adriana ADAM

Citeste in continuare

StiriEst

Noua metodă de înșelătorie la Vaslui: escrocherie cu “mortul” viu

Publicat

on

De catre

Escrocherie cu “mortul” viu la Vaslui, acolo unde un bărbat a strâns bani de la vecini sub prtextul că nu are bani să își înmormânteze soția. Mai multe persoane din Vaslui au fost, zilele trecute, victimele unei escrocherii. Un bărbat de etnie rromă le-a bătut la ușă, dându-se drept un vecin de la o scară alăturată și, sub pretextul că soția i-a murit, a cerut diferite sume de bani, pentru “a avea cu ce-și îngropa consoarta”, scrie vremeanoua.ro
Aceasta nouă metodă de escrocherie i-a determinat pe mulți dintre vecinii bărbatului să stea cu ochii pe geam, pentru a vedea cine a murit în bloc, iar abia când și-au dat seama că au fost păcăliți, oamenii au alertat autoritățile.
Sorin SAIZU

Citeste in continuare

StiriEst

Pacienți infirmi se târăsc pe scări ca să ajungă la medicul de familie

Publicat

on

De catre

Multe dintre rampele pentru persoane cu dizabilităţi sunt construite doar ca să nu fie amendată primăria. Într-un sat din Vaslui, bătrânii şi infirmii se târăsc la propriu pe scări ca să ajungă la medicul de familie. Edilul are un singur răspuns la chinul oamenilor: rampa este prea abruptă pentru că localitatea este într-o zonă cu relief accidentat.
Ioan Mătasă, pacient: „Asta e singura cale de acces. Într-un picior așa. Păi nu aș putea. Nu e niciun punct de sprijin. Uitați-vă cum cum arată aceste scări.”
Ioan Mătasă are 44 de ani şi fiecare pare mai greu decât precedentul. Din cauza diabetului a ajuns invalid şi aproape fără vedere. Se simte umilit de fiecare dată când trebuie să meargă la medicul de familie. Dispensarul are rampă pentru persoane cu dizabilităţi, dar a fost făcută doar pentru că cere legea.
Ioan Mătasă, pacient: „Acesta este rampa. Dar uitaţi-vă cum e făcută.”
Omul a trimis sesizări încă de acum cinci ani primăriei. Răspunsul nu îl ajută deloc.
Vasile Tărăgan, primar Buneşti- Avereşti: „Este o poziţionare geografică, o diferenţă de nivel. O să încercăm să facem o rampă mai de calitate, mai accesibilă, să vedeţi ce diferenţă de nivel este.”
Sătul de promisiuni, bărbatul invalid şi-a spus povestea pe internet. O doamnă de la Direcţia de Sănătate Publică Vaslui a venit în control. Şi ea s-a descurcat greu pe scara dispensarului, dar medicul de familie din satul Avereşti nu este impresionat.
-Cum vi se par treptele şi intrarea?
Reprezentant DSP: Inaccesibile.
-Se vor lua măsuri? O să faceţi o sesizare?
Reprezentant DSP: Întâi vom face controlul şi apoi vom dispune măsuri.
Dan Lascăr, medic de familie comuna Bunești-Averești: „E un dispensar de pe vremuri. Sigur că imaginile vorbesc de la sine, dar pe de altă parte consider că e un pic exagerat.”
La dispensarul din Avereşti sunt înscrişi 2.900 de pacienţi, mulţi dintre ei în vârstă.
Mihaela SIMA

Citeste in continuare

Facebook

Populare

Copyright © 2017 Stiri Est

stiriest.ro Web analytics