Conecteaza-te cu noi
-->

StiriEst

Veste proasta pentru angajatii de la Protectia copilului! Ministerul Muncii nu le da bani

Publicat

on

Direcţia de Asistenţă Socială din Vaslui, cel mai mare angajator din judeţ, nu mai are bani pentru salarii. Peste 2.500 de oameni îşi aşteaptă lefurile de o săptămână. Bugetul alocat la începutul anului a fost insuficient, mai ales că la mijlocul verii salariile angajaţilor statului au fost majorate.

2.512 oameni lucrează la Direcţia de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului din Vaslui. Mai mult de jumătate sunt asistenţi maternali.

Marta Acatrinei creşte de 6 ani un copil, din salariul 1.700 de lei.

„Fără bani nu poţi să faci nimic. Şi trebuie mâncare zilnic, nu ştiu cum o să ne descurcăm fără bani”, spune ea.

Lunar, pentru plata salariilor, instituţia aloca 7,6 milioane de lei. Nu mai sunt bani, însă, pentru salariile din acest an. Nici măcar pe septembrie nu au putut face plăţile. Ar fi nevoie de 36 de milioane de lei pentru ca Direcţia să acopere cheltuielile cu furnizorii, iar oamenii să îşi primească banii.

„Ne-am cam speriat pentru că băncile au început să sune: aţi întârziat cu ratele”, spune o asistentă socială.

„Este o situație foarte tensionată. Şi sincer sa fiu nu știu cum voi ține oamenii în frâu. Pe bună dreptate, că nu au nici o sursă de venit”, spune Gigă Crețu, lider de sindicat.

Pentru acest an au fost alocate 136 de milioane de lei pentru tot judeţul, cu tot cu rectificarea din luna trecută. Asta, deşi salariile au crescut cu 20 la sută.

„Bugetul alocat instituției noastre pentru exercițiul bugetar 2017 a fost subdimensionat încă de la începutul anului. Practic, chiar și cu rectificarea realizată în luna septembrie bugetul a fost mai mic decât cel alocat în anul precedent”, spune Irina Cîmpeanu, purtătorul de cuvânt al DGASPC Vaslui.

„Nu sunt alte soluţii. Noi avem o contribuţie de 10 la sută pentru bugetul Direcţiei, dar nu putem să acoperim salariile pentru că am rămâne noi fără resurse”, spune Dumitru Buzatu, președintele CJ Vaslui.

De angajaţii de la Asistenţă Socială depind 20.000 de oameni.

Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale transmite următoarele precizări:

„Conform prevederilor legale în vigoare, Ministerul Muncii și Justiției Sociale nu are ca atribuție direcționarea sumelor către direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului.

În ceea ce privește finanțarea sistemului de protecție a copilului, Ministerul Muncii și Justiției Sociale prin Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție și Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Dizabilități formulează propuneri pe baza standardelor de cost și a numărului de beneficiari de servicii, pe care le transmite Ministerului Finanțelor Publice.

Pe baza propunerilor menționate, Ministerul Finanțelor Publice stabilește, în limita sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat aprobate cu această destinaţie prin legile bugetare anuale, sumele destinate finanțării sistemului de asistență socială și protecție a copilului de la bugetul de stat.

Conform prevederilor legale în vigoare, sumele repartizate de la bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea sistemului de protecție a copilului pot reprezenta cel mult 90% din propunerile formulate.

În acest context este important de menționat faptul că încă de la înființarea sistemului de protecție a copilului, din anul 1997, finanțarea sistemului de protecție a copilului este asigurată din mai multe surse:

a) bugetul de stat;

b) bugetul judeţului, în completarea cuantumului prevăzut la lit. a), pentru acoperirea cheltuielilor de organizare și funcționare a serviciilor, din venituri proprii sau din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale;

c) donaţii, sponsorizări şi alte forme private de contribuţii băneşti, permise de lege.

De asemenea, trebuie avut în vedere faptul că standardele minime de cost nu includ cheltuieli indirecte cum ar fi cele aferente funcționării aparatului propriu al DGASPC, a căror susținere financiară trebuie asigurată integral din bugetul județului și nici cheltuieli de investiții. Din analiza datelor și informațiilor existente la nivel național aceste cheltuieli reprezintă aproximativ 30% din bugetul total al DGASPC destinat protecției copilului.

Actualul mecanism de finanțare este aplicabil și funcțional din anul 2010, anul aprobării standardelor de cost prin Hotărâre de Guvern. Cu toate acestea, este primul an în care unele județe invocă dificultăți financiare la sfârșit de an, invocand aplicarea prevederilor noii legi a salarizării unitare putând fi cauza dificultăților actuale.

Reiterăm faptul că Legea 153/2017 a lăsat la latitudinea autorităților locale și județene, tocmai la cererea acestora și în vederea asigurarii descentralizării, dar și a responsabilizării fiscale, posibilitatea de a stabili salariile angajaților, dar numai în funcție de bugetul local, respectiv județean, avut la dispoziție.

În ceea ce privește județul Vaslui, conform anexei nr. 11 a Hotărârii Consiliului Județean Vaslui nr. 159/18 septembrie 2017, contribuția de la bugetul județului Vaslui la finanțarea DGASPC este de 26%, ceea ce nu acoperă nici măcar cheltuielile cu aparatul propriu al DGASPC.

De asemenea, conform anexei nr. 3 a Hotărârii Consiliului Județean Harghita nr. 245/29 septembrie 2017, contribuția de la bugetul județului Harghita la finanțarea DGASPC este de 25%, ceea ce nici în această situație nu sunt acoperite integral nici cheltuielile cu aparatul propriu al DGASPC.

Așa cum se poate observa, de la bugetul județului nu au fost asigurate sumele care să completeze bugetul asigurat de la bugetul de stat, conform prevederilor art. 127 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

În acest context, dezaprobăm abordarea neprincipială adoptată de către unele direcții în raport cu prezentarea în fața opiniei publice a dificultăților financiare cu care s-ar confrunta în prezent, în condițiile în care de la bugetul județului nu au fost asigurate sumele necesare în completare, conform legii.

Reamintim că potrivit legii, finanțarea DGASPC se asigură de la bugetul de stat în proporție de până la 90%, restul fiind reprezentat de contribuția pe care trebuie să o asigure, la rândul său, autoritatea locală, respectiv Consiliul Județean.

În acest context, apreciem că utilizarea imaginii copiilor în scopul inducerii unei stări de emoție în rândul opiniei publice, în condițiile în care finanțarea oferită de la bugetul local pentru DGASPC este cu mult sub cea necesară, este incorectă și lipsită de fundament.

De asemenea, considerăm ca aplicarea recentelor prevederi ale Legii cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice trebuie făcută în contextul îndeplinirii de către Consiliile județene a tuturor obligațiilor ce le revin în ceea ce privește finanțarea tuturor serviciilor publice care funcționează în subordinea lor. În fapt, apreciem că măririle salariale pentru funcționarii publici și personalul contractual din aparatul propriu al consiliilor județene și din serviciile publice din subordinea acestora pot fi avute în vedere abia după alocarea de la bugetul judeţului, în completarea cuantumului alocat de la bugetul de stat pentru acoperirea cheltuielilor de organizare și funcționare a serviciilor, din venituri proprii sau din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale.

Precizăm că autoritățile centrale au în continuare ca prioritate asigurarea condițiilor optime de creștere și îngrijire a copiilor aflați în sistemul de protecție specială, motiv pentru care, indiferent de situația economică sau financiară înregistrată la nivel național, sumele acordate autorităților locale în acest scop nu au fost niciodată afectate de scăderi sau tăieri.

De asemenea, menționăm că, prin Ordonanța de urgență nr. 63/2017 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2017, direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului le-a fost alocată suplimentar suma de 165.818.000 lei. Suma alocată este destinată susținerii sistemului de protecție a copilului și a centrelor publice pentru persoane adulte cu handicap.

Pornind de la prevederile legale în vigoare o eventuală suplimentare ar putea fi avută în vedere numai în condițiile în care județele vor asigura din fonduri proprii completarea cuantumului alocat de la bugetul de stat pentru acoperirea cheltuielilor de organizare și funcționare a serviciilor, sumele necesare funcționării aparatului propriu al DGASPC, precum și cele necesare cheltuielilor de investiții”.

Citeste in continuare
1 Comentariu

1 Comentariu

  1. B

    octombrie 28, 2017 la 7:32 am

    CE TOT SE PLANG ? NISTE NEAVENITI CARE STIU DOAR SA FRECE MENTA TOATA ZIUA…. SI-AU FACUT NISTE SALARII DE DIRECTORI … DACA TE DUCI SA REZOLVI O PROBLEMA ITI DA CU FLIT DE PARCA ESTI O CARPA./… MAMA LOR DE NESIMTITI… O FEMEIE DE SERVICI SA AIBA 3500 LEI, UN PAZNIC 3000 LEI IAR FUNCTIONARII AJUNG LEJER LA 6000 LEI… NESIMTIRE CURATA…
    CE MAMA LOR FAC PESTE 2500 ANGAJATI ACOLO? NICI DE JUMATE NU ARE NEVOIE ACEST ORAS … SI CU SALARII MINIME PE ECONOMIE, SA VADA SI EI CUM ESTE..
    SI-AU FACUT UN PROGRAM DE NEAM PROST .. PANA LA 13:00 CEL TARZIU PENTRU PUBLIC… CUM MAMA LOR CRED EI CA UN SALARIAT POATE SA AJUNGA PANA LA ACEA ORA?

Raspunde

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

StiriEst

Drama unor părinți care și-au pierdut băiețelul de opt ani. Șoferul care l-a accidentat mortal nu a fost încă anchetat

Publicat

on

De catre

Autopsia unui copil mort într-un accident în Suceava este neplătită de Poliție de patru luni. Inspectoratul de Poliție nu a achitat aproape 1.000 de lei către Serviciul Judeţean de Medicină Legală Suceava, motiv pentru care ancheta bate pasul pe loc. Îndurerați, părinții, care și-au pierdut băiețelul de opt ani în accident, au aflat că șoferul acuzat de producerea tragediei nu a fost încă anchetat și că trebuie să plătească peste 20.000 de lei cheltuieli de spitalizare a copilului.
15 iulie este ziua în care viața unor părinți din Comănești, județul Suceava, s-a transformat într-un coșmar. Dragoș, băiețelul lor de 8 ani, și Trandafira Andreea, sora acestuia de 19 ani, au fost spulberați de o mașină, în timp ce mergeau pe marginea drumului, informează Monitorul de Suceava. Șoferul autoturismului, unb bărbat de 59 de ani, a pierdut controlul și i-a izbit în plin.
În urma impactului violent, fata a fost proiectată în gardul unei case, în vreme ce fratele ei mai mic, care mergea cu bicicleta, s-a lovit cu capul de un stâlp. Cei doi mai aveau 150 de meri până să ajungă acasă.
Dacă tânăra a scăpat cu răni ușoare, băiatul a fost găsit în stare de inconştienţă de medicii chemați de urgență la locul accidentului. Copilul de opt ani a fost operat de urgență pentru că avea un hematom intracranian. Dragoș a intrat în comă pe 27 iulie și a murit din cauza rănilor grave.
Ca și cum drama pierderii copilului n-ar fi suficientă, părinții au fost înștiințați că trebuie să plătească 20.800 de lei Spitalului Județean Suceava, pentru toate intervențiile chirurgicale la care a fost supus fiul lor. Oamenii au aflat că trebuie să achite suma în termen de șase luni.
Tatăl copilului, Grigori Nistor, a început să se intereseze despre stadiul anchetei în cazul accidentului. Părintele a aflat că dosarul deschis pentru ucidere din culpă nu îl vizează încă pe șoferul vinovat deoarece fapta este cercetată în rem. Pentru ca șoferul care a provocat accidentul să fie pus sub acuzare, este nevoie de o expertiză care să stabilească modul în care s-a produs accidentul rutier.
Mai mult, tatăl spune că e revoltat deoarece nici rezultatul autopsiei nu a fost depus la dosar.
„Am fost în audienţă ieri (n.r. marţi) la un ofiţer-şef de la Poliţia Rutieră şi mi s-a spus să am răbdare, să aştept, pentru că nu există încă acces la raportul de necropsie. Am spus că aş plăti eu acest raport, mai ales că nu este vorba de o sumă aşa de mare, însă mi s-a spus că asta este treaba poliţiei şi poliţia va plăti, doar că trebuie să mai aştept”, a declarat tatăl băiețelului mort în accident, pentru Monitorul de Suceava.
Potrivit sursei citate, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Suceava are datorii față de Serviciul Judeţean de Medicină Legală Suceava pentru că nu primeşte fonduri suficiente de la minister, expertizele de specialitate se fac şi ele în interval de luni sau chiar ani, iar în tot acest timp părţile vătămate bat pe la uşi, trăiesc umilinţe, frustrări şi eventual acumulează şi datorii mari.
Bărbatul crede că este absurd că ancheta în cazul accidentului stagnează de aproape patru luni. Mai mult, familia a cheltui sume mari de bani, după moartea micuțului.
„Am avut cheltuieli de peste 20.000 de lei la înmormântare, aproape 10.000 de lei pentru monumentul de la cimitir, plus mi-au venit şi cheltuielile de spitalizare de peste 20.000 de lei. De unde să scot atâţia bani?”, se întreabă tatăl.
Abia după ce şoferul va fi trimis în judecată şi se va finaliza procesul familia copilului va avea dreptul la despăgubirile pe care le va stabili instanţa.

Citeste in continuare

StiriEst

Cresc taxele şi impozitele locale la Suceava

Publicat

on

De catre

Răvăşirea fiscală cu reducerea impozitului pe venit loveşte administraţiile locale, care trebuie să compenseze încasările care vor fi pierdute – vor urca taxele locale. Foarte multe primării anunţă că sunt nevoite să mărească impozitele pe proprietate, cele pe care le încasează direct.
La Suceva primăria deja îşi face planuri de a creşte taxele locale.
Ion Lungu, primarul municipiului Suceava: „Suntem obligați să majorăm aceste taxe și impozite locale având în vedere faptul că așa cum se știe, primariile vor pierde sume importante de bani, eu am estimat undeva la 7 milioane de euro aici la Suceava. Media aritmetică ponderată este undeva la 19% vor crește aceste taxe, sunt taxe care cresc mai mult, mai puțin, altele deloc”.
20 de lei vor avea de achitat în plus sucevenii pentru o garsonieră, 50 de lei pentru un apartament cu patru camere și 200 de lei pentru imobilele în care-și desfășoară activitatea agenții economici.
Taxele și impozitele locale nu au fost majorate în ultimii 10 ani la Suceava. Totuși, pentru anul 2018 sucevenii care-și achită dările în primele trei luni ale anului au o reducere de 10%. În plus, proprietarii de mașini electrice și hibrid vor beneficia de o reducere a impozitului de 95%. Şi în Botoşani taxele locale vor creşte cu aproximativ 20 la sută.

Mihaela SIMA

Citeste in continuare

StiriEst

Cod galben de ceaţă în Iaşi, Vaslui şi Botoşani. Viscolul a oprit traficul pe două drumuri

Publicat

on

De catre

Cod galben de ceaţă în Iaşi, Vaslui şi Botoşani. Administraţia Naţională de Meteorologie (ANM) a emis, luni, o atenţionare nowcasting de ceaţă pentru judeţele Iaşi, Vaslui şi Botoşani, valabilă până la ora 10.00.
Administraţia Naţională de Meteorologie (ANM) a emis, luni dimineaţa, o atenţionare nowcasting Cod galben de ceaţă şi vizibilitate redusă în trafic, valabilă în trei judeţe din Moldova, în următoarele două ore. Centrul Infotrafic informând că traficul este oprit pe două drumuri naţionale, din cauza căderilor de zăpadă şi a viscolului.
Meteorlogii avertizează că, în aceste trei judeţe din zona Moldovei, se va înregistra ceaţă care va determina scăderea vizibilităţii, local sub 200 m, izolat sub 50 m.
Potrivit Centrului Infotrafic al Poliţiei Române, din cauza viscolului, a căderilor de zăpadă şi a căderilor de stânci, circulaţia rutieră este oprită pe două drumuri naţionale, respectiv DN67C Transalpina, între Rânca şi Obârşia Lotrului, pe tronsonul kilometric 34 – 60 şi DN7C Transfăgărăşan, între Piscu Negru şi Bâlea Cascadă, pe tronsonul kilometric 104 – 130.

Citeste in continuare

Facebook

Populare

Copyright © 2017 Stiri Est