Conecteaza-te cu noi

StiriEst

Episcopul Ignatie ii recomanda lui Andrei Caramitru sa citeasca mai atent Biblia

Publicat

on

Andrei Caramitru, fiul marelui actor Ion Caramitru, a intrat in vizorul mai marilor Bisericii Ortodoxe Romane.  Totul a pornit de la o postare a membrului marcant al USR pe contul sau de facebook. Caramitru si-a atras antipatia publicului in ultima perioada din cauza limbajului pe care il foloseste. Acesta jigneste oamenii si isi da cu parerea despre diverse subiecte. Asa a ajuns Caramitru sa vorbeasca si despre credinta. “Despre spiritualitate și ierarhia religioasă

Dacă tot e Duminică, dau o ecuație simplă care explică cum văd eu tematica religioasă.

Valori pozitive in viață > Spiritualitate > Credință > Dogmă religioasă > Biserică > reguli și obligații impuse de biserică.

Ce înseamnă? Că cineva care are valori clare in viață (bunătate, ajutor pentru altul) este mult superior altuia care respectă cu sfințenie regulile bisericii (post, slujbe etc) dar este corupt și face mult rău. Că cineva care este profund spiritual sau crede in alta religie (daca este budist de exemplu) poate fi mult mai bun decât un ortodox care nu are dimensiune spirituală reală.

Isus a spus la fel, in Matei 6:9-13. Sa fim buni si sa ne rugam direct la Dumnezeu. Fără sa ne dam in spectacol, fără sa avem nevoie de intermediari. Restul sunt Invenții ale oamenilor pentru putere – organizații ierarhice și financiare construite in ultimii 2000 de ani”, a scris Andrei Caramitru. 

In urma acestor afirmatii, Episcopul Ignatie a luat atitudine: “Citind postarea lui Andrei Caramitru “despre spiritualitate și ierarhia religioasă”, m-am gândit instantaneu cum ar fi să îmi exprim și eu un punct de vedere despre “materia neagră” din Univers, despre care nu știu aproape nimic și despre care nici fizicienii nu sunt siguri dacă există sau nu. Cu alte cuvinte, să am pretenția abuzivă de a emite păreri ”solide” despre un subiect, pe care nu numai că nu îl stăpânesc, dar nici măcar nu posed dexteritatea limbajului de specialitate. 

Intenția lui Andrei Caramitru poate este una bună, însă efectul este de-a dreptul iluminist. De fapt, nu are nici măcar claritatea logică a unui iluminist, care știe să asocieze corect noțiunile și ideile. Astfel, devine nepot vitreg al ideilor iluministe aruncate în plină degringoladă progresistă a neomarxiștilor de astăzi. Adică, a leftiștilor teleghidați, care în numele toleranței devastează cu ura lor anti-clericală, anti-Biserică, anti-valori tradiționale tot ceea ce le iese în cale. 

Andrei Caramitru, în bună tradiție neomarxistă, desprinde credința de spiritualitate, crezând că “bunătatea, ajutorul pentru altul” sunt “valori clare în viață” în constrast cu “regulile bisericii (post, slujbe) etc”. Pentru profani, este bine de precizat că în Biserică nu avem reguli, ci un mod de viață conform cu Evanghelia și Tradiția. Postul, participarea la slujbele Bisericii nu sunt reguli, ci un mod de viață care conține în sine și bunătatea, și milostenia, și capacitatea de a nu-l urî pe cel care gândește altfel decât tine. Dacă ar fi “reguli”, atunci ar trebui impuse tuturor, inclusiv lui Andrei Caramitru, care (bănuiesc) este ortodox (aici mă exprim lretoric, pentru că nu am căderea să chestionez un aspect care ține de viața interioară a fiecărui om). Ceea ce ar denatura cumplit spiritualitatea ortodoxă, care are drept ADN libertatea omului. Nu ți se impune nimic. Dacă dorești, în virtutea credinței pe care o ai, îți asumi modul de viață conform cu această credință. Dacă nu vrei, rămâi un ortodox nominal, inodor și incolor”, a scris Ignatie pe contul sau de Instagram. 

De asemenea, Ignatie ii recomanda lui Andrei Caramitru sa citeasca mai cu atentie Biblia.

“Ortodoxia nu poate fi redusă doar la rugăciune și post, așa cum reducționist gândește Andrei Caramitru. Din fericire, avem și noi, printre lecturile biblice de prim rang, parabola samarineanului milostiv, care ne ofera determinarea necesară să unim rugăciunea cu dragostea față de cei nevoiași. Și am convingerea că Biserica aplică punctual și consecvent, prin proiectele sale sociale de anvergură, atenția față de cei aflați în privațiuni materiale. 

Subliminal (sau explicit), dacă am priceput bine, Andrei Caramitru vrea să transmită faptul că cei care cred în “valorile clare în viață” sunt aprioric mai buni și mai imuni la corupție decât ortodocșii care “respectă cu sfințenie regulile bisericii” și pot deveni mult mai vulnerabili la corupție. Este ca și cum ai spune că un antrepenor, care manevrează banii, în virtutea acestui fapt poate deveni mult mai vulnerabil la corupție decât cel care este uj bugetar cu un salariu minim pe economie. Din pacate, în această abordare a lui Andrei Caramitru sesizez lupta de clasă între altruiștii cu “valori înalte” și ortodocșii cu “regulile bisericii”. Mai mult decât atât credința pentru Andrei Caramitru înseamnă “spectacol” orchestrat de “intermediari” între om și divinitate, ceea ce atrage după sine, să mă ierte Andrei Caramitru dacă gândesc în prelungirea ideilor sale, inutilitatea acestor intermediari, adică a clericilor. Dacă sunt inutili, de ce să-i mai vedem defilând prin fața noastră. Poate le asigurăm dispariția lor fizică din spațiul public, atâta vreme cât își justifică existența prin “putere”, care are drept finalitate “organizații ierarhice și financiare”. Nu vi se pare că suntem în plină luptă de clasă, reîncarnându-l pe Marx în teoriile acestea (chiar dacă nu cred în reîncarnare?

Și ca un punct final. Îi recomand lui Andrei Caramitru să citească mult mai atent textul citat din Biblie, nu ca un credincios, nu ca pe o carte inspirată, ci ca pe orice carte și va descoperi uimit că nicăieri nu se spune că trebuie să ne rugăm “direct” lui Dumnezeu, pentru că nu am avea nevoie de “intermediari” (cel puțin acesta este contextul în care este folosit acest adjectiv)” a mai spus Ignatie. 

StiriEst

Postul Crăciunului 2019. Tradiții și superstiții. Ce nu trebuie să faci în post

Publicat

on

De catre

Postul Crăciunului 2019. Vineri, 15 noiembrie, a început Postul Crăciunului, unul dintre cele patru mari posturi ale Bisericii Ortodoxe.

Tradiții, obiceiuri și superstiții în Postul Crăciunului

Postul Crăciunului vine cu o mulțime de obiceiuri, superstiții și tradiții păstrate din moși-strămoși, care sunt respectate în continuare.

Spre exemplu, potrivit datinii, după Lăsatul Secului oalele în casă trebuie să fie așezate cu gura în jos, pentru a alunga paguba sau boala.

Așa cum spun bătrânii, vremea din postul Crăciunului este un indiciu care transmite cum va fi vremea în primăvara anului următor. Dacă vremea nu este foarte rea, se spune că primăvara va fi ploioasă.

Pe 21 noiembrie, când este sărbătorită Intrarea în Biserică a Maicii Domnului, dacă este senin, se spune că vara va fi secetoasă. Tot în această zi se dă de pomană pentru cei care au murit fără lumină şi se ung ferestrele şi uşile cu usturoi pentru ca în casa respectivă „să nu intre farmece”.

Pe 29 noiembrie, în ajunul Sfântului Andrei este ”Noaptea strigoilor”, și potrivit tradiției, se ung uşile și ferestrele cu usturoi pentru a alunga strigoii, iar vitele se aprără cu mac şi sare. Se spune că dacă este lună plină şi cer senin, iarna va fi prietenoasp, iar dacă sunt nori, vor fi zăpezi mari.

Pe 30 noiembrie, de Sfântul Andrei, se gătește cu usturoi și nu se împrumută din casă.

Ce nu trebuie să faci în Postul Crăciunului

Pe 4 decembrie, de Sfânta Varvara, nu se lucrează în mină și nu se folosesc lucruri negre. De asemenea,femeile nu cos și nu opăresc rufe, pentru a nu se îmbolnăvi copiii. Acestora li se fac cruci pe frunte şi mâini cu miere şi dovleac, pentru a fi apărați de vărsatul de vânt.

De Sfântul Nicolae, considerat protector al femeilor și copiilor, se spune că dacă nu a nins va fi iarna grea şi lungă.

Pe 20 decembrie, de Ignat, nu se mai spală rufe până după Bobotează, se taie porcii şi se spune că toți membrii casei trebuie să vadă sângele porcului, pentru a fi apărați de boli și a avea noroc.

În Ajunul Crăciunui se mătură invers şi nu se scoate gunoiul ca să nu se piardă norocul.

Zilele cu dezlegare la pește în Postul Crăciunului

În 2019 vor fi 14 zile cu dezlegare la pește în Postul Crăciunului. Acestea sunt:

– 21 noiembrie – Intrarea în Biserică a Maicii Domnului

– 23 noiembrie

– 24 noiembrie

– 25 noiembrie – Sfânta Muceniță Ecaterina

– 30 noiembrie – Sfântul Apostol Andrei

– 1 decembrie

– 3 decembrie

– 6 decembrie – Sfântul Ierarh Nicolae

– 7 decembrie

– 8 decembrie

– 9 decembrie

– 12 decembrie

– 14 decembrie

– 15 decembrie

Citeste in continuare

StiriEst

Zile libere de Crăciun și Revelion 2019. Câte zile libere vor avea românii de sărbători

Publicat

on

De catre

Zile libere de Crăciun și Revelion 2019. Dat fiind că anul acesta atât Crăciunul, cât și Revelionul, vor pica în timpul săptămânii, românii vor avea parte de mai multe zile libere legale.

Zile libere de Crăciun și Revelion 2019

Chiar dacă zilele libere legale de Sfântul Andrei și 1 decembrie vor pica în weekend, Crăciunului și Revelionul vor fi în timpul săptămânii. Astfel, vor fi la dispoziție 4 zile libere de Crăciun și Revelion.

În 2019, Crăciunul va fi sărbătorit în mijlocul săptămânii, respectiv miercuri și joi. În acest caz, bugetarii se vor întoarce la serviciu vineri, pe 27 decembrie.

În ceea ce privește zile libere pentru Revelion, noaptea dintre ani va avea loc marți spre miercuri, astfel că românii vor avea două zile libere, pe 1 și 2 ianuarie, adică miercuri și joi, urmând ca vineri, pe 3 ianuarie, să se lucreze.

Exista posibilitatea ca Guvernul să dea liber și pentru ziua de 3 ianuarie. Acest lucru le-ar permite românilor să intre în 2020 cu o mini-vacanță și să se întoarcă la joburi abia pe 6 ianuarie.

Zile libere în 2020

Anul viitor, zilele libere legale vor pica astfel:

1 ianuarie (miercuri)

2 ianuarie (joi)

24 ianuarie – Ziua Unirii Principatelor Romane (vineri)

17 aprilie – Vinerea Mare, ultima zi de vineri inaintea Pastelui (vineri)

19 aprilie – prima zi de Pasti (duminica)

20 aprilie – a doua zi de Pasti (luni)

1 mai – (vineri)

7 iunie – prima zi de Rusalii (duminica)

8 iunie – a doua zi de Rusalii (luni)

15 august – Adormirea Maicii Domnului (sambata)

30 noiembrie – Sfantul Apostol Andrei, Ocrotitorul Romaniei (marti)

1 decembrie – Ziua Nationala a Romaniei (marti

25 decembrie – prima zi de Craciun (vineri)

26 decembrie – a doua zi de Craciun (sambata)

Zilele libere, stabilite prin lege

Guvernul are obligația să stabilească anual, în primele 15 zile din ianuarie, ce zile libere suplimentare vor primi bugetarii în fiecare an, conform articolului 139, alineatul 4, din Codul Muncii.

„Până la data de 15 ianuarie a fiecărui an, se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul din sistemul bugetar, zilele lucrătoare pentru care se acordă zile libere, zile care preced și/sau care succed zilelor de sărbătoare legală în care nu se lucrează (…), precum și zilele în care se recuperează orele de muncă neefectuate”, se arată actul normativ.

Citeste in continuare

StiriEst

Englezoaică abuzată de un român recidivist, dezvăluiri cutremurătoare

Publicat

on

De catre

Sharon Jones, o englezoaică de 42 de ani, din Leigh, oraş situat în apropiere de Manchester, a avut puterea să facă dezvăluiri tulburătoare în presa locală, la un an după ce a fost abuzată de un român recidivist.

În noiembrie anul trecut, cu doar două zile înainte să împlinească 42 de ani, Sharon Jones, mamă a patru copii, l-a cunoscut pe Vasile, un român de 49 de ani, într-un club de noapte din localitatea amintită.

Sharon a fost abuzată de român cu două zile înainte de a împlini 42 de ani

Conform Mirror Online, Sharon a plecat singură spre casă, însă românul a urmărit-o, a luat-o pe sus, a dus-o în garsoniera lui şi a violat-o timp de aproximativ două ore.

La un an de la teribilele clipe prin care a trecut, englezoaica a avut puterea necesară să facă o serie de dezvăluiri tulburătoare în presa locală.

Printre altele, Sharon a precizat că „încă nu înţeleg de ce mi s-a întâmplat chestia asta. Îmi aduc aminte că m-a aruncat pe o canapea şi a rupt pantalonii de mine. Am fost atât de terifiată încât am făcut pe mine, însă el zâmbea şi părea că se amuză pe seama suferinţei mele. Eram îngrozită. Am crezut că o să mă ucidă, că o să mă strângă de gât. Deja îmi imaginam cum decurge înmormântarea mea. El râdea şi cred că vorbea în limba lui. Se înfrupta din suferinţa mea. În cele din urmă s-a oprit„.

Chiar şi după cele două ore de agonie, Sharon era în continuare convinsă că va fi ucisă. Aşa că şi-a încercat norocul, respectiv să scape folosindu-se de abilităţile de asistent social.

L-a convins să o elibereze, „mi-a arătat uşa şi mi-a zis du-te„, dar coşmarul avea să continue.

Dat în primire la poliţie, Vasile a fost eliberat pe cauţiune, iar distanţa dintre casa lui şi cea a englezoaicei abuzate era de doar 400 de metri, Leigh fiind, de altfel, un orăşel cu numai câteva mii de suflete.

Astfel că, inevitabil, Sharon l-a mai văzut de cel puţin două ori pe Vasile în momente care avea să-i îngheţe sângele în vene.

Românul care a abuzat-o pe englezoaică era recidivist

Mai mult, pe parcursul anchetei Sharon a aflat, întâmplător, că Vasile a mai fost închis de două ori în România, tot pentru viol, având deja 16 ani de închisoare la activ.

A fost momentul în care englezoaica a început să pună sub semnul întrebării puterea autorităţilor de a-i ţine departe de ţară pe infractorii străini: „Ne punem încrederea în Guvern să ne protejeze şi ei continuă să ne dezamăgească. Nu am primit nici măcar o scrisoare de iertare de la autorităţi care să spună că le pare rău că au permis unui asemenea individ să intre în ţară. Nu îşi fac datoria să protejeze femeile„.

În cele din urmă, magistraţii de la Curtea Coroanei din Bolton l-au condamnat pe Vasile la închisoare pe viaţă, cu posibilitatea de a cere eliberarea pe cauţiune după ce a stat cel puţin 10 ani după gratii.

Românul a stat doar patru zile după gratii. A fost găsit cu gâtul tăiat în celulă şi deocamdată încă nu se ştie exact dacă s-a sinucis sau a fost ucis prin înjunghiere de un coleg de celulă.

Când a aflat că Vasile s-a sinucis, primul gând al lui Sharon a fost că „mă tem că va avea în permanenţă o putere asupra mea. Va rămâne mereu în mintea mea. Trebuie să adun fărâmiţele din viaţa mea şi să-mi reconstruiesc una. Chiar am vrut să mă sinucid când am auzit că e posibil ca şi el să se fi sinucis. Mă temeam că imaginea lui mă va obseda în permanenţă. Am încercat să găsesc o urmă de umanitate în actele lui, dar în condiţiile în care am fost a treia victimă, mi-e greu să cred că a existat aşa ceva în el vreodată„.

Citeste in continuare

StiriEst

Copiii la care nu a venit niciodata Mos Craciun! Cei mici primesc o noua sansa la o viata mai buna

Publicat

on

De catre

Copiii necăjiţi din diferite colțuri ale  județului Vaslui  au, de peste doi ani, un loc în care vin zilnic să mănânce, să-şi facă lecţiile, să primească suport emoţional şi să înveţe că viaţa poate fi şi altfel decât au văzut acasă. Este vorba despre copiii lăsaţi de izbelişte sau ai căror părinţi au nivel de educaţie scăzut, care nu sunt interesaţi de soarta celor cărora le-au dat viaţă, părinţi cu venituri mici, cu mulţi copii, cu comportamente agresive sau deviante. La centrele sociale de zi ale Episcopiei Hușilor aproape 150 de copii de diferite vârste vin la ora 12.00 să mănânce. După masă îşi fac temele, fac sport, se joacă şi au diverse activităţi în cadrul centrului. Episcopia Hușilor are grijă de ei și îi pregătește pentru viață. Credincioșii din toată țara, dar și de peste hotare îi ajută cu haine și alimente, iar părintele Vladimir Beregoi spune că totul în jur este bucurie acolo unde se aud glasuri de copii.  Ajutorarea sufletelor chinuite a fost una din principalele decizii a Preasfințitului Părinte Ignatie în momentul în care a venit la Huși. A fost impresionat de traiul greu pe care îl duc unele familii și a decis să le întindă o mână de ajutor.   A găsit fonduri și-a luat ajutoare de nădejde și a trecut la treabă. “Menirea noastră, a Bisericii, este să avem foarte mare grijă de cei care au nevoie şi să ieşim în întâmpinarea lor, să le facem viaţa mai frumoasă şi cu mai multă liniste. Noi trebuie să avem grijă de vindecarea rănilor sufleteşti ale celor din jur. În această logică gândim aceste aşezăminte sociale”, spune PS Ignatie. 

În doi ani de zile, Episcopia Hușilor a deschis patru așezăminte sociale. Atât copiii cât și bătrânii locuiesc în aceste centre şi au acum o viaţă mai bună. Şi copiii, şi bătrânii şi-au găsit liniştea și trăiesc toţi într-o mare familie. Cei mici primesc o nouă șansă la viață, au parte de educație și sunt salvați de la sărăcie. Învață că viața este și altfel și se pot gândi cu speranță la viitor. Nu devin la rândul lor alcoolici sau abuzatori. 

Acolo unde statul a eșuat lamentabil, a reușit Episcopia

Asociaţia „Filantropia Ortodoxă” Huşi este coordonată de Părintele Vladimir Beregoi. 34 de persoane au găsit aici un loc de muncă. Sunt oamenii lucrează în aşezămintele sociale: „Sfântul Stelian”-Boţeşti, „Sfântul Ierarh Nicolae”-Fălciu, „Sfântul Ierarh Iosif cel Milostiv, Mitropolitul Moldovei”-Bârlad şi „Sfântul Gheor­ghe”-Ghermăneşti. Ultimul, cel de la Ghermăneşti, a fost deschis luna trecută şi dispune de un centru de zi pentru copii, o locuință de tip familial și de un serviciu socio-medical de îngrijire la domiciliu pentru persoane vârstnice. “Avem în grijă în cele patru centre de zi de 140 de copii care primesc zilnic masă caldă, sunt ajutaţi la teme, participă la diverse activităţi creative şi recreative sub îndrumarea educatorilor noştri. O parte din ei provin din familii în care violența este prezentă zilnic și eu nevoie de consiliere, iar noi beneficiem de sprijinul psihologilor”, declară părintele Beregoi. Uitați de autorități, de instituțiile statului care toacă lunar sume uriașe din bugetul public, copiii din familii sărace din județul Vaslui sunt ajutați material, cu rechizite școlare sau cărți, și moral, fiind consiliați psihologic atunci când sunt afectați de anumite evenimente petrecute în viață. Tot acest ajutor vine de la Episcopia Hușilor, singura care a constatat și înțeles nevoile oamenilor. Înainte de a pleca din centrul, copiii iau şi cina, iar unii primesc şi mâncare pentru acasă, pentru că acolo nu au efectiv ce să mănânce. Terapia şi consilierea psihologică se aplică atât la copii, cât şi la părinţii care au nevoie de sprijin, fie că este vorba despre violenţă domestică, fie sunt neajutoraţi în faţa problemelor de zi cu zi. 

Daruri pentru copiii la care nu a venit niciodată Moș Crăciun!

Românii sărbătoresc Crăciunul peste câteva săptămâni, cea mai frumoasă sărbătoare a creștinătății. Sarbătoarea bucuriei și a speranței. Chinuţi de lipsuri, sute de copii din județul Vaslui, nici nu îndraznesc să viseze la o minune pentru ei de sărbători. Și totuși ea nu se lasă așteptată. Episcopul Ignatie și Părintele Vladimir Beregoi alături de oameni inimoşi, reușesc să le îndeplinească micuţilor dorințele. Au reușit și anul trecut, dar și acum doi ani.

Camioane întregi cu daruri au fost pregătite pentru cei mici. Cu modestie, copiii povestesc că părinții lor abia reușesc să le pună o pâine pe masă. În prag de iarnă copiii proveniţi din familii cu probleme financiare primesc îmbrăcăminte nouă, potrivită anotimpului rece, iar de Crăciun, pe 18 decembrie, peste 1.500 de copii de pe întreg cuprinsul eparhiei se vor bucura de darurile lui Moş Crăciun, de colindele cântate împreună, de un foc de artificii. L-am întrebat pe părintele Vladimir Beregoi cum reuşeşte să convingă atâţia oameni să ajute copii. „Eu nu trebuie să conving pe nimeni. Bunul Dumnezeu este cel care face minuni. Oamenii vin şi rămân lângă noi. Am ajutat câteva mii de bătrâni și copii în doi ani de zile. Nu ne vom opri aici”, spune părintele Beregoi. 
Sorin SAIZU

Citeste in continuare

StiriEst

PS Ignatie: „Pentru Dumnezeu nu există nicio stare de păcătoşenie care să nu poată fi convertită într-o slujire curată şi demnă”!

Publicat

on

De catre

Sâmbătă, 16 noiembrie 2019, Preasfinţitul Părinte Ignatie, Episcopul Huşilor, a săvârşit Sfânta Liturghie în Parohia Guşiţei, Protopopiatul Huşi. Cu acest prilej, Ierarhul Huşilor a hirotonit întru preot pe noul paroh al acestei comunităţi.

Din soborul slujitorilor au făcut parte şi părintele consilier eparhial Bogdan Mucileanu, părintele secretar eparhial Marin Tudorică şi părintele protopop Marius Cătălin Antohi, alături de părinţi stareţi sau parohi ai parohiilor învecinate.

În cuvântul de învăţătură, Părintele Episcop Ignatie a explicat momentul chemării la apostolat a Sfântului Evanghelist Matei:

„Evanghelia ne vorbeşte despre chemarea la slujire, la apostolat a Sfântului Evanghelist Matei.

Profesia de bază a Sfântului Matei era de colector de taxe. Scriptura îl numeşte vameş. Nu în sensul pe care îl întelegem astăzi, ci ei erau cei care colectau impozitele pentru ocupanţii ţării.

Din această cauză, vameşii nu erau personaje extrem de simpatice. Din cel puţin două motive: în primul rând, pentru că strângeau banii pentru ocupant, iar în al doilea rând, pentru că erau în contact cu păgânii. Evreii considerau că este impur, necurat să te întâlneşti cu păgânii.

Dumnezeu nu acţionează conform logicii omeneşti. Îl întâlneşte pe acest colector de taxe, Matei, în Capernaum, şi îl cheamă la slujire”.

În continuare, Preasfinţia Sa a arătat care sunt criteriile după care Domnul Hristos şi-a ales ucenicii:

„Această chemare la slujire a unui păcătos şi impur, de către Hristos, ne transmite un mesaj în ceea ce priveşte criteriile după care erau aleşi apostolii.

Cei care suntem familiarizaţi cu Noul Testament, am întâlnit nenumărate contexte în care cei care au fost vindecaţi şi au primit mângâiere de la Hristos, au solicitat să devină ucenicii Lui.

Sintagma folosită de Domnul: «vino şi îmi urmează Mie!», este echivalentă cu a-i spune «tu vei fi apostolul Meu, cel care vei transmite mesajul Evangheliei Împărăţiei cerurilor».

Au fost foarte mulţi cei care i-au solicitat lui Hristos să îi primească în ceata ucenicilor, dar El nu a făcut-o.

Unul din criteriile esenţiale, de care a tinut cont Domnul, în chemarea la apostolat, era promptitudinea în răspunsul la această chmare.

Hristos, Cel care cunoştea inimile atât de bine, în momentul în care chema pe cineva la apostolat, stia că va răspunde cu maximă promptitudine, fără să ceară explicaţii suplimentare, fără să i se spună ce ar conţine «fişa postului».

Matei vameşul, când Hristos i-a cerut să Îl urmeze, pur şi simplu L-a urmat.

Evanghelia nu ne dă detalii despre cât a stat să se gândească, să analizeze perspectivele, predictibilitatea acestei misiuni. Nimic din toate acestea!

Matei Îl urmează pe Domnul, fără niciun fel de intermitenţă între chemarea Lui şi răspunsul său”.

Părintele Episcop Ignatie a menţionat că logica divină diferă de cea omenească în privinţa chemării la apostolat:

„Hristos nu cheamă la apostolat oameni care să se simtă obligaţi, aşa cum era cazul celor care fuseseră vindecaţi, care beneficiaseră de bunătatea lui Dumnezeu.

Era normal ca aceştia să manifeste o formă de recunoştinţă, cerându-i să-i primească în ceata apostolilor.

Hristos nu primeşte pe niciunul din cei ce-L abordează simţindu-se obligaţi în acest mod.

Dumnezeu-Omul are o altă logică, total diferită de a noastră.

El cheamă la apostolat pe unul care probabil era şi corupt. Vameşii nu erau extrem de populari şi pentru că cereau mai mulţi bani decât era stabilit oficial de ocupantul roman.

Hristos găseşte că este potrivit să cheme un păcătos, un om corupt la slujire.

Pentru Dumnezeu nu există nicio stare de păcătoşenie care să nu poată fi convertită într-o slujire curată, demnă.

Pentru orice om, indiferent de starea de păcătoşenie în care s-ar regăsi, există şansa de a-şi reveni, de a schimba ceva în viaţa lui”.

Ierarhul Huşilor, pornind de la suspiciunea cu care fariseii şi cărturarii urmăreau atitudinea Domnului Hristos, a vorbit despre invidia ce poate să apară când vedem binele manifestat în viaţa celorlalţi:

„Cărturarii şi fariseii aveau întotdeauna un ochi invidios atunci când Hristos era bun.

Aşa ne manifestăm, din păcate, şi noi, când vedem bunătate în jurul nostru.

Întâi suspectăm, invidiem şi ne punem tot felul de întrebări care nu au nicio legătură cu bunătatea manifestată faţă de un om.

Această suspiciune şi îndoială, când cineva este bun, este din cauza invidiei, despre care Sfinţii Părinţi ne spun că se hrăneşte din faptele bune ale semenilor noştri. Este ca o carie care roade şi macină sufletul omului.

Cărturarii şi fariseii nu puteau înţelege cum Hristos, Cel despre care se ştia că este desăvârşit, perfect, curat, fără niciun fel de pată, se întâlneşte cu păcătoşi şi, mai mult decât atât, ia parte la masă, în casa lor.

 Îl suspicionau, Îşi puneau chiar întrebarea dacă nu cumva este şi El păcătos, dacă trăieşte în ambianţa celor care erau consideraţi ca un fel de paria ai societăţii.

Nu înţelegeau că Hristos nu a venit pentru cei care se consideră drepţi, elitişti din punct de vedere moral, ci pentru cei păcătoşi”.

În finalul cuvântului său, Preasfinţitul Ignatie a vorbit despre chemarea pe care Domnul Hristos o adresează tuturor şi despre atitudinea faţă de cei care, la un moment al vieţii, se întorc spre Dumnezeu:

„Toţi suntem chemaţi să Îl slujim pe Hristos, să Îi fim apostoli, iar răspunsul nostru trebuie să fie cu maximă promptitudine.

Să nu mai stăm să ne gândim care ar putea fi avantajele sau dezavantajele acestei slujiri.

Dacă avem credinţă în Dumnezeu şi înţelegem, în chip drept, ce înseamnă să îl ai pe Domnul în inima ta, nu ai decât o singură perspectivă: să crezi că ori de câte ori eşti în preajma lui Hristos, este cel mai avantajos lucru!

Al doilea mesaj este ca noi să luăm aminte la Hristos, să nu judecăm pe cel care se întoarce la credinţă, înspre cele duhovniceşti, înspre Biserică.

Să nu-l judecăm, încarcerându-l în trecutul lui şi reproşându-i perpetuu.

O asemenea atitudine nu este în conformitate cu duhul lui Hristos.

El se afla în preajma celor păcătoşi, în preajma celor degradaţi din punct de vedere moral, pentru că El era chemat să-i smulgă din această ambianţă, din starea de păcat, şi să-i determine să devină oameni sfinţi, care să se îndrăgostească de valorile Evangheliei.

Toţi putem deveni, oricât de păcătoşi am fi, apostoli ai lui Hristos. Depinde doar de promptitudinea cu care răspundem chemării Lui”.

În cadrul Sfintei Liturghii, Părintele Episcop Ignatie a hirotonit întru preot pe diaconul Marius Huţanu şi l-a instalat ca paroh al Parohiei Guşiţei. Preasfinţia Sa a explicat celor prezenţi semnificaţiile slujbei de hirotonie şi a înmânat noului paroh Crucea, Evanghelia şi cheile bisericii.

Citeste in continuare

Populare

Copyright © 2017 Stiri Est