Conecteaza-te cu noi

StiriEst

Lăcomia nu este un deficit al capitalismului — reflecții pe marginea Parabolei bogatului nemilostiv

Publicat

on

Nu bogăția și sărăcia sunt determinante pentru viața veșnică

Hristos, în pilda bogatului nemilostiv și a săracului Lazăr (Luca 16, 19-31), vorbeşte despre două tipologii de oameni.

  1. Un om care trăia în desfătare, se bucura de tot ceea ce îi oferea lumea aceasta: strălucire, haine scumpe și mâncare pe măsură. Un om care nu avea nicio grijă, nu era stăpânit de nicio formă de stres, de anxietate, de nelinişte. Era total decuplat de la tot ceea ce ne poate consuma pe noi ca existenţe efemere în lumea aceasta. Această tipologie îl circumscrie pe omul care nu duce nicio grijă, pentru că este comod instalat pe iluzia siguranței veșnice din imanență și confiscat complet de ea.
  2. A doua tipologie ne arată un om sărac. Pilda ne spune că avea numele Lazăr care, în limba ebraică, înseamnă «Dumnezeu vine în ajutorul meu». Tipologia aceasta îl încadrează pe omul care rabdă, care se mulţumeşte cu starea în care se află. Nu este vorba de resemnare, ci de o potrivită calibrare spirituală în raport cu privațiunile de ordin material. Nu cârteşte, nu râvneşte la bogăţia celui care era în palat şi se desfăta. Nu-l jigneşte, nu-l bârfeşte, nu-l vorbeşte de rău și nu îl blestemă. Acest om sărac rămâne în starea de linişte lăuntrică, dând slavă lui Dumnezeu pentru tot ceea ce are și pentru faptul că este.

Deși la prima lectură așa ar putea părea, tematica acestei pilde nu este despre bogăţie sau despre sărăcie. Nici despre vreun clivaj între cele două. Este vorba despre modul în care cei doi oameni, unul bogat și altul sărac, s-au raportat unul faţă de celălalt. Este vorba despre modul lor de relaţionare. 

Bogatul nu se alege cu iadul pentru că a fost bogat. Nici săracul nu are privilegiul raiului că a fost sărac. Bogăția și sărăcia, ca realități sociale, nu asigură ex officio iadul sau raiul.

Din textul de la Luca 16, 19-31 nu reiese că bogatul nemilostiv ar fi avut un comportament direct batjocoritor sau agresiv faţă de săracul de la poarta curţii sale sau că ar fi săvârşit fapte rele care să îl facă „demn” de iad.

Nici despre săracul Lazăr nu ni se spune că ar fi făcut ceva deosebit, măreț și admirabil, ci doar că poftea şi el la puţină mâncare. Îi era foame, o necesitate care face parte din viaţa noastră. În rest, nu ni se spune că acest sărac, Lazăr, se distingea cumva prin vreo faptă bună. Deducem noi doar că era răbdător şi nu cârtea pentru starea în care se afla.

Prin urmare, mesajul esenţial al parabolei este modul în care noi ne raportăm unul faţă de celălalt.

Omul depersonalizat nu mai dialoghează cu cei din jur

Bogatul nu are nume, pentru că, prin ataşamentul lui patologic faţă de bogăţie, s-a depersonalizat. Nu mai avea reflexele dialogale ale unui om. Nu mai avea atitudinea naturală a persoanei care dialoghează cu cel de lângă ea.

A fi persoană înseamnă a fi în dialog cu cei de lângă tine. Omul care se depersonalizează nu mai dialoghează cu cei din jur. Își este suficient sieși.

Bogatul nu avea nume, pentru că era un om depersonalizat şi insensibil. Numele lui era însăşi bogăţia. Ca “persoană”, el se identifica cu bogăția sa. 

Noi nu dăm niciun nume obiectelor care ne înconjoară.

Persoana care poartă un nume se distinge prin ceva, prin modul în care vorbește și gândește, prin modul cum iubeşte, cum se comportă cu cei din jur, prin generozitate şi, mai ales, prin sensiblitatea faţă de cei sărmani.

Bogatul din parabolă nici măcar nu poate fi catalogat ca indiferent faţă de săracul de la poarta lui. Pur şi simplu, el îşi trăia viaţa ca şi cum omul de la poarta sa nu exista.

A fi indiferent înseamnă să ştii că cineva există, dar îl ignori cu bună știință. Comportamentul bogatului nemilostiv este unul care implică aroganța de a crede că săracul Lazăr nici măcar nu are dreptul de a trăi. Simbolic, îl anulează ființial și personal pe sărac. Se comportă ca şi cum nu exista la poarta lui, deşi ştia că este acolo. De unde deducem acest lucru? În momentul în care bogatul are surpriza realității iadului, îl roagă pe Avraam, părintele credinţei, să îl lase pe Lazăr – îi ştia numele – să îi dea măcar un strop de apă.

Ce este determinant pentru viața de dincolo?

Bogatul, care în viaţa pământească dispunea de toate bunurile materiale, care nu ştia ce înseamnă lipsa, dincolo, în locul de suferință veşnică, era atât de sărac, încât nu avea nici măcar un strop de apă.

El nu a adunat nimic pentru veşnicie. Nici măcar un strop de apă. Se mulţumea şi se bucura de bogăţiile materiale, bogăţii care l-au încremenit în această atitudine de desconsiderare, de depersonalizare și de nesimțire.

El nu dialoga cu nimeni şi nu avea nevoie de nimeni, pentru că avea propriul său idol – bogăţia.

Fiecare îşi primeşte, în lumea de dincolo, plata sa, în funcţie de starea sa interioară, în raport cu structura spirituală. Ceea ce cântărește și are relevanță în lumea de dincolo sunt relațiile de generozitate, sensibilitate și atenție pe care omul le are cu semenii săi în lumea aceasta. Aşa ne privește Dumnezeu. Se uită la inima noastră, la starea noastră interioară. Gândurile pe care le avem, simţirile pe care le cultivăm faţă de semenii noştri sunt determinante pentru viaţa de dincolo.

Ipocrizia comunismului

În general, când vorbim de pilda bogatului nemilostiv și a săracului Lazăr, ne angajăm în a înfiera bogăţia, lăcomia.

Din păcate, nu suntem chiar foarte sinceri în această abordare. Suntem ipocriţi şi, în felul acesta, ne disociem imaculați de bogatul din pilda rostită de Domnul Hristos. Bogatul nemilostiv măcar era un om consecvent cu sine însuşi. Îi plăceau bogăţiile și recunoştea că este un om lacom. În schimb, noi nu avem o asemenea sinceritate față de noi înșine și curajul de a recunoaște o realitate pe care o considerăm reprobabilă.

Când suntem nişte falsori, trăind, la nivel personal, în viaţa noastră privată, în lux şi bogăţii materiale, cinstit este să nu ne angajăm în dispute care să înfiereze lăcomia, pentru că nu putem fi credibili.

Să nu avem un dublu standard. Adică, în sfera spațiului public să dezaprobăm vehement lăcomia, bogăţia (pentru că dă bine și sună frumos), iar la nivelul vieţii private, personale, să trăim ca nişte hulpavi, ca nişte oameni pentru care bunurile materiale reprezintă totul în viaţă.

Un asemenea comportament l-au avut comuniştii. Înfierau pe cel care poate, în mod cinstit, reuşea să îşi creeze un anumit statut social, să se bucure de anumite bunuri materiale.

Comuniştii vorbeau despre sărăcie, pe care o dezaprobau, deși era prezentă ca o constantă apăsătoare în viața oamenilor de rând.  Pe de altă parte, ei înşişi (ideologii și privilegiații sistemului) trăiau în opulenţă şi în lux, care constrastau cu nivelul de trai dezumanizant al cetățenilor. Vorbeau despre păcatul lăcomiei care, spuneau ei, este caracteristic capitalismului, chiar dacă ei înşişi erau captivi ai acestui cumplit păcat.

Nu capitalismul este lacom

Capitalismul în sine nu este lacom și nici nu generează, în mod intrinsec, dorința nesăbuită de câștig. Lacomă este pofta nestăpânită a omului de a se îmbogăţi, în chip necinstit, şi de a-l nedreptăţi, în mod grosolan, pe semenul său. Lăcomia nu este un deficit al capitalismului, ci al omului degradat din punct de vedere spiritual. 

Ar fi recomandată o doză suficientă de precauție ca să nu dăm curs ispitei de a demoniza gratuit capitalismul. Să fim oameni sinceri, consecvenţi. Păcatele sunt ale omului, nu ale vreunui sistem economic, exceptând ideologia economică comunistă, care, în viscerele sale, în mod funciar, este păcătoasă.

Dacă la nivelul discursului public suntem împotriva lăcomiei, a corupţiei, a evaziunii fiscale, aceste lucruri ar trebui să fie traduse şi în viaţa personală.

Să nu fim ipocriţi şi să abordăm un discurs populist când, de fapt, nouă ne place să trăim în lux şi în desfătare, iar alţii să nu aibă nici măcar ce să pună pe masă.

Relațiile dintre oameni sunt definitorii

Dumnezeu nu ne judecă dacă suntem bogaţi sau săraci, ci după cum relaţionăm cu cei de lângă noi.

Dacă Dumnezeu dăruieşte unui om şi bogăţie –  câştigată prin cinste – îl va judeca în funcţie de cât de bun este, cât de generos şi cât de atent şi sensibil este la nevoile celor săraci.

Averile câştigate prin hoţie şi prin tot felul de tertipuri, unele mai perfide decât altele, se vor risipi și nu pot fi validate spiritual.

Sărăcia spirituală

Păcatul capital al bogatului, descris de Iisus în pilda de la Luca 16, 19-31, este că el nu s-a manifestat ca un om sensibil, generos, delicat. Câinii s-au dovedit a fi mult mai buni, mult mai generoşi şi sensibili faţă de Lazăr. Lingeau bubele săracului.

Să fim foarte atenţi cu cei din jurul nostru, cu cei care au nevoie de ajutor.

O vorbă bună, un zâmbet, o privire caldă, contează atât de mult pentru un om care este singur, amărât şi părăsit. Şi acestea sunt fapte bune. Nu numai să îmbraci un sărac sau să îi dai de mâncare şi să îl ajuţi să nu mai trăiască lipsurile materiale ca pe o tragedie. Nu este nevoie numai de o asemenea atitudine.

Oamenii sunt săraci de dragoste, de atenţie, de recunoştinţă, sunt săraci de bucuria pe care noi ar trebui să le-o dăruim.

Sunt atâţia oameni care trăiesc această sărăcie spirituală şi poate nimeni nu le întinde o mână caldă, nu le dăruieşte un zâmbet sau o  privire senină. Pentru ei acestea contează atât de mult. Înseamnă un imbold, curaj şi determinare de a merge înainte şi a nu se lăsa afundaţi în deznădejde şi în stare de  deprimare.

Este absolut esențial să fim atenţi unul faţă de celălalt.

Articol apărut pe marginaliaetc.ro 

StiriEst

Buzatu: “Nu vreau sa port masca si autoritatile pot lua masurile de rigoare”

Publicat

on

De catre

Preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Vaslui, Dumitru Buzatu (PSD), a fost avertizat, joi, de reprezentanţii PNL Vaslui cu privire la faptul că încalcă legea, după ce acesta a refuzat să poarte mască de protecţie la şedinţa ordinară a CJ, iar unii dintre consilierii PSD au procedat la fel.

Consilierul PNL Liviu Iacob i-a reproşat lui Dumitru Buzatu că prin refuzul de a purta masca dă un exemplu nepotrivit atât consilierilor judeţeni PSD, cât şi cetăţenilor judeţului, în general.

De asemenea, consilierii judeţeni liberali au invocat o dispoziţie dată chiar de preşedintele CJ Vaslui care prevede obligativitatea purtării măştii de protecţie de către angajaţii CJ şi vizitatorii care intră în instituţie.

‘Eu mă simt ameninţat în momentul ăsta prin faptul că mare parte dintre dumneavoastră nu purtaţi corect măştile sau nu purtaţi deloc. (…) Este o lege care a fost votată în Parlament chiar de PSD privind obligativitatea purtării măştii şi vă rog frumos să facem o şedinţă în condiţii legale, în care toţi să ne simţim în siguranţă. (…) Sunteţi mai presus de lege? Asta e în semn de frondă sau de protest? Dacă vreţi, putem merge în faţa prefecturii, să protestăm că ne-au pus măşti’, a spus Liviu Iacob.

În replică, Dumitru Buzatu a susţinut că refuză să poate mască de protecţie, însă acest lucru poate fi sancţionat numai de către instituţiile abilitate. El a adăugat că faptul că nu poartă mască nu împiedică bunul mers al şedinţei de Consiliu Judeţean.

‘Eu vă rog să credeţi că sunteţi în siguranţă aici. N-am auzit să existe printre noi vreun caz de infectare cu ceva, nu discut despre ceea ce toată lumea discută în momentul acesta. Este foarte bine că v-aţi conformat acestui ordin, dar asta nu înseamnă că toate conduitele trebuie să le fixaţi dumneavoastră. Poate sunt persoane care acceptă să ia şi amenzi şi altceva şi atunci, asta este, trebuie să luaţi notă de aceste conduite. (…) Nu-mi prescrieţi dumneavoastră conduitele mie şi nimeni din această sală! (…) Sunteţi liber să procedaţi cum vreţi! (…) Vreţi să ne luăm la bătaie, ce vreţi să facem? Sunteţi într-un cadru instituţional, nu puteţi să mă obligaţi pe mine, nu puteţi! (…) Nu vreau să port mască şi autorităţile competente pot lua măsurile de rigoare, dar nu sunteţi dumneavoastră autoritatea competentă’, a transmis Dumitru Buzatu.
“Nici dumneavoastră nu ne puteţi obliga să ne simţim în nesiguranţă”, a spus indignat Iacob
“Atunci, simţiţi-vă în siguranţă, eu n-am nicio problemă”, a replicat Buzatu.

Liberalii au solicitat supunerea la vot a purtării de către preşedintele Buzatu a unei măşti de protecţie, lucru refuzat de acesta pe motiv că ‘o conduită personală nu poate fi supusă la vot’. Dumitru Buzatu a mai anunţat că nu va purta mască nici la viitoarea şedinţă a Consiliului Judeţean Vaslui.

Sorin SAIZU

Citeste in continuare

StiriEst

Mama unui elev dupa arestarea lui Onila: “In sfarsit sunt razbunata”

Publicat

on

De catre

Mama unui elev de la Seminarul Teologic Husi a declarat la scurt timp dupa ce presa a anuntat retinerea fostului episcop de Husi, ca se simte razbunata. Baiatul femeii a fost elev la respectiva unitate de invatamant, dar a fost nevoit sa abandoneze cursurile. Elevul s-a pregatit intens pentru a deveni preot, era visul sau, dar Corneliu Onila i l-a spulberat. “In sfirsit sunt razbunata! Am fost nevoita sa- mi iau baiatul de la seminar din cauza acestui nenoricit. Se stia in seminar despre ce face, iar cind ii placea un elev, il lasa corigent si pentru a-l trece, copilul era obligat sa il viziteze in chilie. Nenorocitul! Multumesc lui Dumnezeu ca mi-am luat baiatul la timp. Nu doresc nimanui sa treaca prin ce am trecut eu in momentul cind am fost nevoita sa mi iau baiatul de la seminar ce vorbe mi-a aruncat acest nenorocit. Poate ar fi terminat daca trecea pe la el prin chilie. Felicitari acestui baiat ca a avut curajul sa-l demaste…al meu aflase ce se intimpla si ma suna mereu sa ma duc sa-l iau. Atunci nu-i intelegeam hotarirea, acum simt o imensa furie si sunt multumita ca l-am luat ”, a povestit femeia intr-o postare pe facebook. 

Corneliu Onilă a fost reţinut pentru 24 de ore de către procurorii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Iaşi.

Fostul episcop al Huşilor, Corneliu Bârlădeanul, pe numele de mirean Corneliu Onilă, a fost reţinut joi, pentru 24 de ore, de procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Iaşi. 

Fostul ierarh este cercetat într-un dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de act sexual cu un minor. 

Fostul sau elev, Denis T, s-a plans procurorilor ca ar fi fost violat de fostul episcop in vremea cand era elev la Seminarul Teologic din Husi, iar Corneliu Onila, pe atunci Barladeanu, l-a violat. Victima le-ar fi prezentat procurorilor iese i si cateva imagini video in care ar aparea alaturi de Onila in ipostaze intime. Denis T. le-a povestit procurorilor ca a fost victima lui Onila in repetate randuri in perioada 2016-2017.

Dosarul în care fostul ierarh a fost reţinut a fost iniţial clasat de procurori din lipsă de probe şi redeschis ulterior, în august 2019, în urma unei ordonanţe a procurorului general adjunct al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Iaşi.

Un scandal a izbucnit în iunie 2017 la Episcopia Huşilor, când Corneliu Bârlădeanul, pe atunci episcop al Huşilor, a reclamat la DNA că este şantajat de trei preoţi care i-au cerut bani sau funcţii pentru a nu face publică o înregistrare în care prelatul ar apărea în timp ce întreţinea relaţii homosexuale cu o persoană despre care se crede că era un elev de la Seminarul Teologic Huşi, actualmente preot într-o parohie din judeţul Vaslui.

Ulterior, cei trei preoţi au fost condamnaţi la închisoare cu executare.

Cel mai negru scandal din istoria BOR

În iunie 2017, Corneliu Bârlădeanul, pe atunci episcop al Huşilor, a reclamat la DNA că este şantajat de trei preoţi care i-ar fi cerut bani sau funcţii pentru a nu face publică o înregistrare în care prelatul apărea în timp ce întreţinea raporturi sexuale cu o persoană care era la vremea respectiva elev la Seminarul Teologic Huşi, actualmente preot într-o parohie din judeţul Vaslui. Este vorba despre preotul din Deleni, Ionut Ursac. Jitaru Sebastian Cristi, preot arhimandrit la Catedrala Episcopală Huşi, Damian Gheorghe, preot de caritate la Spitalul Judeţean Vaslui, şi Bumbu Răzvan Mihail, preot paroh la Parohia Văleni, au fost reţinuţi pe data de 15 iunie, fiind acuzaţi de şantaj. Ulterior, aceştia au fost plasaţi în arest la domiciliu şi eliberaţi sub control judiciar. După ce reprezentanţii Patriarhiei Române au anunţat că episcopul de Huşi, Corneliu Bârlădeanul, ar putea fi exclus din rândul clerului Bisericii Ortodoxe Române, acesta s-a retras din funcţie iar la începutul lunii octombrie 2017, Sinodul Bisericii Ortodoxe Române a desemnat un nou episcop de Huşi. Corneliu Onilă (numele de mirean al fostului episcop) mai este implicat într-un dosar penal, el fiind acuzat de comiterea infracţiunii de act sexual cu un minor.

20 de anii de orgii sexuale la Episcopia Husi

Un pedagog de la Seminarul Teologic din Huşi face dezvăluiri şocante în scandalul fără precedent care zguduie Biserica Ortodoxă Română. Relaţiile homosexuale între preoţi şi elevi ar avea loc de 20 de ani, sub tăinuirea mai marilor Bisericii, spune Didina Branici. Femeia acuză înalţii prelaţi că au dat-o afară, pentru că a arătat cu degetul păcatele. Între timp, episcopul de Huşi nu se arată la faţă. Preasfinţitul Corneliu nu a ţinut, ca în fiecare duminică, Sfânta Liturghie de la Episcopie, ci şi-a trimis subalternii să predice. Cu vorbe despre iertare şi îndemnuri clare: să nu judece. 

Au fost motivele pentru care pedagogul ar fi refuzat să semneze fişa postului în seminar. Iar acuzaţiile nu se opresc aici. Spune că a fost dată afară după ce a vorbit public despre perversiunile sexuale şi actele de violenţă care s-ar petrece între teologii de la Huşi. Acum speră ca adevărul să iasă la iveală. Didina Brănici, fost pedagog la Seminarul Teologic din Huşi: „Prima dată când am observat şi am constatat că asemenea scene cu perversiuni sexuale se întâmplă a fost în anul şcolar 1996-1997, la internat, apoi în cadrul mănăstirii, în incinta mănăstirii, într-o chilie.” Atunci ar fi alertat conducerea seminarului doar verbal.

Didina Brănici: „Elevi, fie de la cântăreţi, fie de la seminar, cu pe atunci profesor de muzică psaltică Costică Busuioc.” Au urmat sesizările scrise. Şi totuşi, din 1996 şi până acum, Costică Busuioc a ajuns protopop de Bacău. Didina Brănici: „Am fost martor ocular. Dumnezeu îmi e martor. Plus cei cinci elevi, plus cele două mame cu care am intrat in incintă, în camera lui, în miezul nopţii, când am văzut acele scene oribile, am ieşit strigând. Stareţul care era pe acelaşi culoar, a ieşit, s-a uitat, s-a îngrozit de ce a văzut, dar a rămas aşa.” Sesizările s-au întors la Episcopia Huşilor în toţi aceşti ani. Din 2008 până azi. Într-una dintre ele, Didina vorbeşte despre relaţia pe care episcopul de Huşi ar fi avut-o cu cel despre care se spune că apare în filmuleţul care a zguduit Biserica de o lună încoace: „Ursac Mihai Ionuţ, atunci elev şi VICTIMĂ, mi-a spus despre filmare şi de planul făcut, să-l facă public, demascând fărădelegile lui Corneliu Bârlădeanu, dar n-a făcut-o.”

Citeste in continuare

StiriEst

Fostul episcop Corneliu Barladeanu a plecat incatusat de la Parchet FOTO- VIDEO

Publicat

on

De catre

Corneliu Onilă, fost episcop de Huşi a fost reţinut joi de Procurorii Parchetului de pe lângă Curtea, de Apel Iaşi, într-un dosar privind săvârşirea infracţiunii de act sexual cu un minor, potrivit unor surse din anchetă.    În vara anului trecut, procurorii  Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Iaşi au solicitat redeschiderea dosarului în care fostul Episcop de Huşi,Corneliu Onilă a fost cercetat pentru act sexual cu minori. Dosarul a fost iniţial deschis după declanşarea scandalului în care au fost implicaţi fostul Episcop şi alţi trei preoţi care l-au şantajat pe Onilă. Pentru că nu ar fi avut suficiente probe, cauza a fost clasată.    Corneliu Onilă a fost episcop de Huşi până în august 2017.

Citeste in continuare

StiriEst

Fostul episcop al Husilor, desfranatul Onila, a fost retinut pentru viol

Publicat

on

De catre

Procurorii Parchetului Curtii de Apel Iasi l-au retinut in urma cu putin timp pe fostul episcop de Husi. Corneliu Onila este acuzat de viol si abuz sexual. Fostul sau elev, Denis T, s-a plans procurorilor ca ar fi fost violat de fostul episcop in vremea cand era elev la Seminarul Teologic din Husi, iar Corneliu Onila, pe atunci Barladeanu, l-a violat. Victima le-ar fi prezentat procurorilor iese i si cateva imagini video in care ar aparea alaturi de Onila in ipostaze intime. Denis T. le-a povestit procurorilor ca a fost victima lui Onila in repetate randuri in perioada 2016-2017.

Stire in curs de actualizare

Citeste in continuare

StiriEst

Un barbat si mama sa au fost cuprinsi de flacari in apartament

Publicat

on

De catre

Detașamentul de pompieri Bârlad intervine cu trei autospeciale, pentru limitarea și lichidarea unui incendiu izbucnit într-un apartament din municipiul Bârlad, str. N. Tonitza, bl. C2 , sc. C. Se intervine cu o autospecială de stingere cu apă, o autoscară mecanică și o ambulanță tip C1 aparținând SAJ Vaslui, substația Bârlad. In locuință a fost găsită o victimă, barbat de 45 de ani cu arsuri de gr. II pe 30 la suta pe suprafata corpului. Victima a fost preluata de echipajul de pe ambulanța tip B2 (EPA).
Mama victimei este în stare de șoc și i se acordă îngrijiri medicale de către echipajul de pe ambulanța de tip C de la SAJ Vaslui.

Citeste in continuare

Populare

Copyright © 2017 Stiri Est