Conecteaza-te cu noi

Știri Vaslui

Stațiile GPL din Vaslui – Un pericol ignorat de autorități

Publicat

in

În județul Vaslui, există o problemă alarmantă care este ignorată de către autorități – amplasarea necorespunzătoare a stațiilor GPL. Aceste stații, localizate în zone aglomerate și periculoase, reprezintă o amenințare reală pentru siguranța publică. Un exemplu elocvent al acestui pericol este stația din curtea Liceului Ion Mincu, situată la doar câțiva pași de sediul ISU. În plus, există planuri de deschidere a unei alte stații GPL în apropierea Kaufland-ului, unde aglomerația este deja o problemă recurentă. Cu toate acestea, autoritățile par să fie indiferente la aceste semnale de alarmă, lăsând cetățenii în pericol.

Stații GPL în zone aglomerate
Amplasarea stațiilor GPL în zone aglomerate, cum ar fi curțile școlilor sau aproape de centre comerciale frecventate, ridică întrebări serioase cu privire la planificarea urbanistică și la siguranța publică. Stația din curtea Liceului Ion Mincu este un exemplu clar al neglijenței autorităților. Această locație, situată în apropierea sediului ISU, creează un pericol iminent pentru elevi, personalul școlii și comunitatea înconjurătoare. În cazul unui incident, riscul de explozie sau incendiu ar putea avea consecințe catastrofale.

Încărcarea buteliilor în portbagajul mașinilor
O altă practică extrem de periculoasă asociată cu stațiile GPL din județul Vaslui este încărcarea buteliilor în portbagajul mașinilor. Această metodă de manipulare a gazelor inflamabile prezintă un risc major de explozie sau incendiu în cazul unui accident rutier sau al unei manevre necorespunzătoare. Deși autoritățile ar trebui să fie vigilente și să impună măsuri de siguranță strictă, ele par să nu acorde atenție acestei probleme evidente.

Indiferența autorităților
În ciuda numeroaselor semnale de alarmă și a riscurilor evidente asociate cu stațiile GPL din județul Vaslui, autoritățile par să fie complacentă în abordarea acestei situații. Deși siguranța publică ar trebui să fie o prioritate absolută, lipsa de acțiune și de reacție din partea autorităților este de neînțeles. De ce nu s-au luat măsuri până acum? Este o întrebare la care cetățenii își doresc un răspuns clar și concret. Este evident că autoritățile trebuie să facă o evaluare detaliată a amplasării stațiilor GPL și să ia măsuri imediate.

Protecția privilegiată a patronului unei stații GPL – O problemă ce necesită transparență și responsabilitate din partea autorităților

Adițional, există și o preocupare legată de posibila protecție acordată de către autorități patronului unei stații GPL. Există reclamații conform cărora inclusiv polițiștii vin să își încarce buteliile la această stație și ca atare ar acorda o protecție specială și privilegii patronului, ignorând practicile nesigure și neconforme cu regulile de siguranță. Această situație ridică serioase întrebări în legătură cu integritatea și imparțialitatea autorităților, subminând încrederea cetățenilor în capacitatea acestora de a asigura siguranța și aplicarea legii în mod echitabil.

Controale în toate staţiile GPL din România

Ministerul Afacerilor Interne a anunţat că în urma exploziei de sâmbătă de la o fostă staţie GPL unde persoane neautorizate ar fi încercat un transfer de gaz petrolier lichefiat între două cisterne folosind o pompă neomologată, vor demara controale la staţii GPL din toată ţara. Jucătorii din domeniu explică faptul că astfel de controale sunt necesare nu numai în cazul staţiilor omologate, ci şi în cazul celor neautorizate, iar miza constă în identificarea staţiilor care funcţionează ilegal.  Conform rapoartelor interne, multe dintre staţiile GPL prezintă o serie de probleme care pot duce, dacă nu sunt remediate, la catastrofe similare. Mai mult, orice echipament odată amplasat şi pus în funcţiune, are nevoie de o mentenanţă, însă dacă marile companii sunt dispuse să investească în proceduri, nu de fiecare dată se întâmplă la fel în cazul micilor firme, în special din rural.

Piaţa de GPL din România este una despre care nu se cunosc prea multe detalii cum ar fi numărul de staţii, deoarece este dominată de mici jucători, nu de mari companii cum este în cazul benzinei sau motorinei. Piaţa este evaluată la un consum de circa 600.000 de tone anual, luând în calcul un preţ mediu de 3 lei/litru. Datele nu sunt cunoscute pentru că piaţa GPL este una mai amplă – GPL pentru automobile, pentru uz casnic – butelii sau pentru uz industrial – rezervoare pentru încălzirea halelor.

Numărul maşinilor pe GPL a crescut de asemenea, având în vedere preţul la jumătate al combustibilului, dar şi emisiile mai scăzute. Pe de altă parte, în continuare maşinile pe GPL nu au voie în parcările subterane.

Dincolo de GPL utilizat drept combustibil pentru maşini, piaţa este una tot mai mare şi pe sectorul casnic. Potrivit unui raport intern  staţiile GPL cu vechime mai mare pot prezenta defecţiuni sau coroziune la manometru, care indică presiunea din rezervor, probleme la gura de alimentare – cum ar fi filet deteriorat sau corodat, rezervor corodat cu risc, lipsă buton de urgenţă. De asemenea, sunt staţii care nu au flanşele oarbe sigilate, astfel încât acestea pot fi folosite pentru încărcarea neautorizată a buteliilor de aragaz. În special în mediul rural, pot exista cazuri în care oamenii să încarce buteliile direct la staţie, în condiţiile în care preţul este unul chiar sub 50% faţă de înlocuirea buteliei cu una plină.

Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat în parteneriat cu Inspectoratul General pentru Situații de Urgență au desfășurat mai multe campanii de interes public „Nu încărca butelia la stația GPL!”, campanii demarate ca urmare a vulnerabilităților identificate în rândul populației în ceea ce privește cunoașterea riscurilor la care este expusă în situaţia în care apelează la încărcarea buteliilor de aragaz de la SKID-urile auto. 

În mod deosebit se atrate atenția asupra faptului că distribuirea buteliilor de tip aragaz se face doar de către operatorii economici autorizați în acest sens, punându-se accent pe faptul că încărcarea artizanală a buteliilor poate avea consecințe grave precum dauna materiale sau chiar pierderi de vieți omenești. 

Pericolele la care vă expuneți atunci când încărcați butelia de aragaz la stația GPL:

  • intoxicare cu gaz
  • explozia buteliei deoarece presiunea propan-butanului este cu 30% mai mare decât cea a amestecului de gaz destinat special buteliei de aragaz
  • amestecul GPL auto nu conține și mercaptan, prin urmare nu miroase iar eventualele scurgeri nu pot fi sesizate
  • deformarea buteliei

De asemenea, Asociația pentru Protecția Consumatorilor Infocons îi sfătuiește pe cei care obișnuiesc să-și încarce buteliile de aragaz la stațiile GPL pentru autoturisme să se gândescă de două ori înainte de a trece la acțiune deoarece:

  • amestecul tip GPL aragaz este diferit de cel tip GPL auto.
  • costul este mai mare pentru că 1 kg GPL aragaz înseamnă, de fapt, 2 litri GPL auto
  • încărcarea buteliei la pompa GPL este extrem de periculoasă pentru că, în contact cu pielea sau prin inhalare, GPL-ul auto provoacă arsuri și poate determina deformarea buteliei sau chiar explozia acesteia din cauza diferenţei mari de presiune.
  • butelia tip aragaz este proiectată pentru presiune de 10 bari, iar presiunea de lucru la instalaţia GPL este de 15 bari.
  • încărcarea buteliilor cu GPL este ilegală deoarece alimentarea buteliilor tip aragaz se realizează conform prescripţiilor ISCIR în vigoare, în unităţi specializate dotate cu instalaţii de îmbuteliere, de către personal autorizat.

Încărcarea corectă a buteliilor

Încărcarea buteliilor se face doar în condiții reglementate astfel încât buteliile să nu fie expuse la scântei sau la soare. Este deosebit de important ca incinta în care se realizează încărcarea să fie deo­sebit de bine ventilată și să fie prevăzută cu izolație ignifugă.

Testarea buteliilor

Încărcarea buteliilor de gaz se face printr-un proces ce include etapa de verificare a recipientelor pentru a scoate din uz recipientele ce pot fi problematice. Astfel sunt verificate: etanșeitatea, rezistența și uzura recipientului. Dacă în timpul procesului de verificare recipientul nu trece testele, acesta este retras de pe piață.

Operatorul autorizat este obligat să difuzeze utilizatorilor instrucțiuni pentru fiecare butelie, care să cuprindă aspectele privind montarea și utilizarea buteliilor. La fiecare montare nouă a buteliei se va utiliza o garnitură de etan­șare nouă între robinetul buteliei și regulatorul de presiune, pe care operatorul de transport sau utilizatorul o va monta obligatoriu în locul celei vechi. Este interzisă folosirea flăcării pentru verificarea etanșeității buteliei, a regulatorului de presiune, tubului de cauciuc și a aparatului consumator GPL. Manipularea buteliilor se face numai prin intermediul capacelor de protecție sau a gărzilor.

Populare

Stiri din categoria: Știri Vaslui Știri Est – portalul tău de știri din Moldova, Vaslui, Botoșani, Iași, Suceava, Bacău, Neamț. Ziar online de știri locale și regionale.